Metróláz 2020-ban

Ugye egy olvasóm sem gondolta, hogy idén elmarad ez a jó hagyomány a blogon?
A kínai munkások, pandémia ide vagy oda, nem lustálkodtak, s különösebb csúszások nélkül átadták az idei évre kiporciózott adagokat. Viet társaikkal ellentétben, ugyanis a már igencsak nagyon várt hanoi-i metró azóta sem debütált. Már becslés sem nagyon akad, hogy mikor kerülhet erre sor.

Kína szerencsére nem Vietnám, így jöjjön a 2020-as év kronológiája.

Január:
– 20-án Shijiazhuang 3-as vonala nőtt 5,4 km-rel.

Február:
– 14-én a hongkongi Tuen Ma vonal nyert összeköttést a hálózat többi részével egy 6,8 km-es szakasz révén.

Április:
– 23-án Hangzhou adott át két szuburbán vonalat, az L5 és L16 névre hallgatót, egyenként közel 40 km hosszan.
– 29-én Shenyang következett az L10-es, 27,2 km-es vonal debütálásával.

Május:
– 30-án Ningbo városának kettes vonala nőtt meg 5,6 km-rel.

Június:
– 28-án Changsha adott át két vadiúj vonalat, a hármas (36,4 km) és az ötös (22,5 km) számút.

Augusztus:
– 18-ra beértek Shenzhen építkezései is. Két új vonal, a 6-os (49,1 km) és a 10-es (28,9 km) nyitotta a sort.
– 26-án a már említett Shijiazhuang megnyitotta a kettes metrót (15,5 km).

Szeptember:
– 23-án Yunnan székhelye, Kunming következett. A hatos vonalat 7,3 km-rel bővítették, s átadták az új 4-es metrót is 43,4 km hosszan.
– 27-én a ningboi Yinfeng szuburbán vonal bővült 15,9 km-rel.
– ugyanezen a napon Chengdu (az idei egyik kiemelt szereplő) lakói is birtokba vehették a közel 50 km-es 18-as szuburbán metrót.

Október:
– 1-jén Belső-Mongólia központja, Hohhot avatta fel a 28,2 km-es 2-es vonalat.
– 28-án pedig a migrációnak hála óriásira hízott Wuxi jött a 28,5 km-es, reptérre vezető 3-as metróval.
– ugyanezen a napon Shenzhen is felavatta az év további eredményeit: a 8-as metró első szakaszát (amin egyelőre a kettes szerelvényei járnak, utóbbit meghosszabbítva), a hármas egy kisebb toldását és a 4-es északi bővítését.

November:
– 23-án Nanning két vonalhosszabbítása vált használhatóvá: a kettes metró 6,3 km-rel, a négyes pedig 20,7 km-rel lett hosszabb.
– 26-án a guangzhoui nyolcas vonal 16,3 km-es hosszítása nyílt meg.
– 28-án a szintén migráció táplálta Xuzhou avatta fel a kettes metrót (24,2 km).

És akkor az év végi bumm. Pihenjünk rá.

December:
– 18-án Chengdu 18-as szuburbán vonalának második, 20 km-es szakasza nyílt meg.
– mellé a hagyományos metrók alábbi szakaszai is: a 70 km-es vadiúj hatos, a 30 km-es vadiúj nyolcas, a 21,8 km-es, szintén vadiúj 9-es, valamint a 25,3 km-es, a változatosság kedvéért vadiúj 17-es metró.
– 23-án a ningboi új 4-es vonal jött (36,5 km).
– 24-én a qingdaoi szuburbán 8-as vonal (48,3 km) és a hagyományos egyes vonal (21,9 km) debütált.
– 26-án Shanxi székhelye, Taiyuan is metrós város lett: a kettes, 23,7 km-es vonal nyílt meg.
– ugyancsak 26-án Shanghai is avatott: a 10-es metró 9,8 km-rel hosszult, a 18-as pedig új vonal (14,5 km).
– ugyanezen a napon Hefei ötös vonala is megnyílt (23,2 km).
Nanchang hármas vonala szintén (28,5 km).
Zhengzhou pedig két új vonallal ünnepelte karácsony másnapját: 3-as (24,3 km) és 4-es (29,3 km).
– 27-én Fuzhou jött az egyes vonal 4,3 km-es toldásával.
– 28-án Xi’anban három új vonal nyílt meg: 5-ös (41,6 km), 6-os (15,6 km) és 9-es (25,3 km).
– 30-án, vagyis ma Hangzhou avatott: az egyes vonal bővült 11,2 km-rel a reptérig, s átadtak két új metrót is: 6-os (50,5 km) és 7-es (39,3 km).

Várhatóan holnap sor kerül még két pekingi (kb. 15 km), két wuhani (kb. 40 km) és két chongqingi (kb. 15 km) bővítés átadására is.
Mozgalmas év volt, ugye?

A frissített térkép

Az már jól kivehető, hogy mostanra a másodvonalbeli nagyvárosok is nagyjából teljesen kiépítették a metró gerincét, s egyre inkább az elővárosi vonalak építése válik hansúlyossá bennük. Eközben már nagyjából bekerült a metrós városok közé majdnem minden potenciális jelölt (még legfeljebb 10 településsel lehet számolni a közeljövőben). Ugyancsak egyre jobban előtérbe kerülnek a villamosvonalak is, még olyan egzotikus helyszíneken is, mint Xinjiang vagy Qinghai tartományok.

Végül egy kép az egyre inkább túlburjánzó chengdui rendszerről. Az első vonal 2010-ben nyílt meg.


Hozzászólnál Facebook fiókkal?

One Comment

  • sellőlány

    Éreztem, hogy hiányzik valami a blogból, ésss igen, ez volt az, a kínai összegzők. 🙂 Minden jót az új évre, remélhetőleg a második felére már vírusmentesen!

Hozzászólás a(z) sellőlány bejegyzéshez Kilépés a válaszból

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük