Vonatozás

Miután hamarosan vonatra szállok, gondoltam ejtek pár szót a kínai vasút sajátosságairól.
A szerelvények eltérő szintjéről már írtam, ezek betűjelzésekkel vannak megkülönböztetve, s az újabbakkal való utazás jellemzően többe is kerül.

A vonatokon négy különböző osztály van. A legolcsóbb, főleg rövidebb távokra igénybe vett verzió a „hard seat”, magyarul kemény üléses. Ennél egy fokkal jobb a „soft seat”, puha üléses. A nevükkel ellentétben mindegyik puha, ezek rendelhetőek leginkább párba a nyugati első és másodosztályos kocsikkal.
A hatalmas távolságok miatt Kínában is vannak alvókocsik. „Hard sleeper” és „soft sleeper”. A soft a drágább, ez esetben fülkék vannak, ahol négy ágy található, 2-2 mindkét oldalon. Ha valaki utazott exszovjet térségekben, ez kb. a „kupe”-vel ekvivalens. Az orosz-ukrán „plackartni” megfelelője a hard sleeper, itt nincs a kocsikban belső elválasztás, nincsenek fülkék, s a folyosó felőli oldalon a menetiránnyal párhuzamosan is vannak fekvőhelyek.
Mindegyik esetben a személyzet biztosít ágyneműt, huzatot.

Néhány frekventáltabb vonalon előfordulnak luxus kocsik is, ha már az oroszokat hoztam fel példának, ez a „ljuksz” kategória. Itt csak két ágy van a fülkékben. Az új nagysebességű vonatokon pedig vannak első és másodosztályú ülések, ezek mind „soft seat” kategóriások. Ugyancsak előfordulhat ezeken a szupervonatokon business hely is, ez értelemszerűen a legdrágább.

Jómagam rövid távon tökéletesen elvagyok a kemény üléses vonatokkal (bár ha csurig van, az nem kellemes), s ha hosszan megyek, akkor az ömlesztett alvóhelyessel. Az árak nagyon barátiak, hogy érzékeltetni tudjam: pl. Chongqing és Kunming közt hard sleeperrel kb. 160 yuan az út. A Wanzhou és Chongqing közti cirka 200 kilométer pedig kemény ülésen 28 yuan.

Hozzászólnál Facebook fiókkal?

6 hozzászólás

  • rudai gyerek

    „magyarul kemény üléses” – Fapados? 🙂

    Amúgy az árak – főleg magyar viszonylatban – egyáltalán nem tűnnek drágának, sőt.

  • Ahmet

    @rudai gyerek: A hard sleeper se kemény. Van matrac, párna, takaró, mindegyiken huzat, illetve lepedő (tiszta). Az ablakokon van fügöny, és külön sötétítő. Van egy nagy forróvizes termosz is, hogy lehessen bármikor teát csinálni, vagy egy tésztalevest. Lehet venni kész kaját is, ami olcsó és egész jó. Néhány óránként feltakarítják menet közben a vonatot, úgyhogy tiszta is, pedig a kínaiak serényen szórják a földre a szemetet.
    Ha olyan lenne a magyar vasút, mint a kínai, senkinek egy szava nem lenne a MÁV-ra.
    A hard seat osztályon sincs mindig nyomor. Néha igen, de ott is létezik helyjegy.

  • Liping

    @Ahmet: Létezik, de ha csurig van, olyat már nem fogsz kapni.:( De általában véve minden rendben a kínai vasúttal, nagyon lerobbant szerelvényt még nem láttam.

  • Liping

    @Ahmet: Ja, viszont még annyi, hogy a személyzet bár takarít, nyomor közben sokra nem jutnak, de amikor igen, a wc esetében olyankor sem esnek túlzásokba. Nem mintha a magyar vasúti illemhelyek kevésbé lennének gyomorforgatóak, de na. Szívesebben írnék ezzel kapcsolatban is pozitívat, de a klotyók pár óra után már nagyon undorítóak tudnak lenni.

  • Ahmet

    @Liping: Nyiván egy tömött vonaton nem lehet takarítani, de a figyelmes olvasónak talán feltűnt a szó: SZEMÉLYZET. Mert hogy van ilyen.

    WC-vel nem vitatkozok, a legundorítóbb vécé listát messze vezeti néhány kínai intézmény ami megkapta a 10-es osztályzatot (ez a szint az „inkább nyílsz színen beszarok, mint ide bemenjek”).

    Egyébként a kicsit drágább távolsági vonatok (hard sleeper pl.) már nem annyira gázosak. Csak reggel legyen az embernek hólyagja kivárni a sort, mert a pizsamában fogmosó, sminkelő nők elég sokáig tudnak szöszmötölni. 🙂

Leave a Reply

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük