Elszalasztott lehetőség

Tavaly elesett az index.hu, a legolvasottabb magyar portál. A történetet mindenki ismeri, a szerkesztőség felállt, s elhagyta a lapot, majd amint erre módja nyílt, beindította a közösségi finanszírozású új felületét, a telex.hu-t. Merész, impresszív kísérlet volt, s a jelek szerint még sikerült is nekik. Azzal az ígérettel álltak neki, hogy nem ellenzéki, hanem kiegyensúlyozott, független felületet hoznak létre, amivel többek között az én támogatásomat is elnyerték.

Az index néhai függetlensége eléggé mítikusnak volt nevezhető, különösen a hatalomátvétel előtti legutolsó időszakban, de tagadhatatlanul kevésbé volt pártos, mint a többi felület. Az, hogy sokszor inkább a saját vágyaikról írtak (pl. minden piszlicsáré ügy esetén felnagyították a várható nemzetközi reakció súlyosságát és jelentőségét) a tények helyett, zavart, de senki nem lehet teljesen objektív, ez tagadhatatlan. Most nagyon elégedett lennék ezzel a szintű elfogultsággal.

A helyzet azonban az, hogy a telex számomra nagy csalódásnak bizonyult. Az indulás idején még látszólag adtak arra, hogy ne ellenzéki portál legyenek, de az idő elteltével egyre inkább ebbe az irányba tolódott a dolog. Amivel önmagában nincs akkora probléma, mert van piaca a HVG-nek és a 444-nek is, csak épp nem erre fizettem be. Tartom magam annyira autonóm lénynek, hogy ne szurkolást várjak el egy újságtól, csak tényszerű cikkeket, amiből aztán magam levonom a tanulságokat, ha vannak. Mondom ezt úgy, hogy magam is ellenzéki szimpatizáns vagyok (bár az ellenzékkel szemben nagyon szkeptikus is egyben). Az régen rossz, ha bármit, amiről írni lehet, annak függvényében kezelnek, hogy miképpen helyezhető el a kormányzat megítélése szempontjából.

Egyébként azt is látom, hogy az új irány népszerű. Minél inkább teret nyer, úgy növekszik a lap olvasottsága is. Talán az sem véletlen, hogy azzal egy időben gyorsult fel a változás, hogy a HVG nagyon rájuk ment népszerűségben. Azt sem kétlem, hogy kisebbségben vagyok a véleményemmel, s hogy a támogatók javarészt azért fizettek, hogy Orbán fikázását olvashassák. Ez utóbbival nekem sincs bajom, ha olyanért kap, ami miatt kijár neki, s bőven van miért beleállni. Azzal együtt várnám el, hogy a pozitív lépéseiket cinizmus nélkül és őszintén ismerjék el, hogy nem tudok olyan magyar politikust mondani, aki iránt erősebb antipátia élne bennem, mint a rendszerváltás óta legeredményesebben helyezkedő úriember iránt.

A lényeg, hogy még jobban örülök annak, hogy saját felületre költöztem, s innen már nem is áll szándékomban menni sehová. És remélhetően most utoljára kellett magyar belpolitikát valamelyest érintő bejegyzést posztolnom.

Hozzászólnál Facebook fiókkal?

17 hozzászólás

  • sellőlány

    Azért ne legyünk igazságtalanok a Telex-szel. Elég sok objektív hír van a portálon, ami főképp hírátemelés, nincs semmilyen túlságosan balos színezete. Pl.
    https://telex.hu/belfold/2021/05/10/nezopont-felmeres-oltasi-hajlandosag
    Inkább a fb-n olvasható, főképp olyan cikkekhez hozzáfűzött, tartalmilag kiegészítő és értelmező komment, ami szubjektívebb. No és persze a kommentcunami alatta, ami abszolút ellenzéki olvasótömeget sejtet… De hát hogy a fenébe maradjon semleges az újâgíró/olvasó, amikor cenzúráznia kellene magát egy olyan cikk kommentelésekor, ahol pl. arról van szó, hogy melyik fideszes politikus vagy annak ismerősi köre hogy teszi rá a kezét az államtól (EU-tól) szerzett javakra, vagy éppen milyen ellenzékimpolitikust ültettek megint a szégyenpadra, mert nyilvánosan támadott egy fideszes politikust, vagy mert véleményt mert nyilvánosan formálni róla. Hogy fenébe maradjon semleges az ember, amikor az állami oktatás kiszervezése annyira pofátlanul és hirtelen történik, hogy mire az Alkotmánybírósághoz vagy az uniós törvényhozók elé kerül az ügy, ezek a tisztázatlan hátterű alapítványok már benyelték a milliárdokat. Akik a Telexet támogatják, elvárják, hogy igenis legyen egy erkölcsi hatàra az objektivitásnak, hogy ne legyen langymelegen tálalva egy botrányos történés, egy politikailag kifejezetten szélsőségeiről ismert, konfliktusgeneráló országban. Hiszen a kormány. A físzpintyei se ezt teszik, csak hallgass meg pár objektíven megfogalmazott hazugásot, és nyilatkozatot a hírekben és rögtön nyílik a zsebben
    bicska. Egyébként én is csalódott vagyok, de az én csalódottságom inkább a tartalomnak szól. Úgy érzem, még mindig nem elég sokrétű, nem elég széles látókörű q lqp, ill. tényfeltáró újságírás jellemzi annyira. Ugyanakkor az is megértem, hogy ennyi idő alatt ezt nem is lehet teljes mértékben elvárni a csapattól. Noha a korábbi csapat nagy része a Telexhez igazolt, pont ezek a színfoltok hiányoznak onnan nagyon. (ahogy az indexről is eltűnt teljesen)

    • Liping

      Annyiban javítanom kell magam, a posztból is hiányoltam, csak végül nem írtam bele, hogy a telex elköteleződése nem annyira valami mellett szól ( azt pl. nem tudnám kihámozni, hogy az ellenzéken belül van-e favoritjuk), mint inkább valami ellen. Az viszont nagyon erősen elfogulttá teszi őket.

      Az elképzelhető, nem is állítom, hogy nem, írtam a posztban is, hogy valószínűleg azt szolgálják ki, amire igény mutatkozik, de én tényleg nem ezt vártam el, ami persze az én bajom.
      Nagyon csúnya csúsztatásokkal operálnak, s ha esetleg a cikkek egy-egy eldugottabb részén meg is ejtik, hogy nem okvetlenül van minden így vagy úgy, a címadás, s az egész tálalás egyértelműen szembemegy az elvárható etikai elvekkel. Amit pl. a kínai vakcinák kapcsán levágtak, az egészen botrányos. Utána, amikor bukni látszik az addig vitt vonal, pedig úgy tesznek, mintha sosem lett volna téma.

      Én egészen biztosan nem fogok náluk (sem) publikálni.

  • sellőlány

    Ne feledd, hogy az átlagos olvasó nem ilyen részletességgel olvas, illetve hajlamos ilyen stilisztikai apróságok felett elsiklani. Ha pl. 444-et vagy 24.hu-t olvas, akkor ahhoz képest a Telex kifejezetten mérsékelten fogalmaz. A kínai vakcina negatív megítéléséből – és itt nem a Telexet akarom védeni – sem a magyarországi ellenzék “támadását” vélem kiolvasni, inkább azt a felfogást próbálom belelátni, ami inkább a “nyugatnak”(EMA) elfogadható aka tetsző. Itt Ausztriában pl. kifejezetten rosszalják, hogy valaki csak azért utazik egy keleti országba, hogy ott a kínaival vagy az orosszal beoltassa magát addig, amíg erre nem lesz Unió által elfogadott gyakorlat. Az hogy a WHO milyen állásfoglalást gyakorol, az pedig nincs kötelező jelleggel sem az Unióra, sem a tagállamokra. Noha, ezek és az AZ utáni fiaskó után várható, hogy lesz enyhítés ez ügyben, és a tagállamok szabadon dönthetnek majd ezen vakcinák alkalmazásában (a Szputnyikkal kapcsolatban várhatóan biztosan, mivel Németo már megállapodott az oroszokkal).

    • Liping

      Pont ezért gáz. Az átlag olvasó csak a főcímet látja, meg esetleg talán megtalálja a tárgyilagosság kedvéért elhelyezett mondatokat.

      Mondhatok konkrét példákat is. Kijött például a WHO értékelése a vakcinákról, amiben az szerepelt, hogy 18-59 között egyértelműen hatásos, 60 felett – megfelelő mennyiségű adat hiányában – ezt csak alacsony biztonsággal tudják kijelenteni, ugyanakkor nincs ok azt feltételezni, hogy ne ugyanúgy működne minden korosztálynál.

      Ez a telexen ezzel a címmel jelent meg:

      A WHO szerint nincs bizonyíték rá, hogy a Sinopharm jó az időseknek.

      A lóláb nyilvánvaló, tekintve, hogy Magyarországon pont ők kapták nagy számban, így adott a támadási felület. Ezzel együtt is nyilvánvalóan csúsztatás, abból is csúnya, szándékos fajta.

      Aztán. Érkeztek cikkek arról, hogy az elég sok kínai vakcinát kapott Seychelle-szigetek és Chile esetén is megugrott a lazítással a fertőzöttek száma. A cikkekben elrejtve szerepelt, hogy a második dózist még kevesen kapták csak meg. Ellenben ilyen címek összejöttek:

      Hiába oltották be főleg kínai vakcinával a Seychelle-szigetekiek 60 százalékát, a sok új fertőzött miatt korlátozásokat vezettek be.

      Nagyon csúnyán kivették a részüket abban, hogy a lakosság bizalmát megingassák ezekben az oltóanyagokban, ami sajnos egyáltalán nem vicces, s emberéletekben mérhető. A legutóbbi, magukat tisztára mosni igyekvő cikkükben már úgy írták, az ellenzék kérdőjelezte meg a keleti vakcinák hatékonyságát, dacára annak, hogy már legalább két hónapja nem hallani ilyesmiről tőlük, s még azt is kénytelen-kelletlen bele kellett írniuk, hogy a bevetésük “valószínűleg” haláleseteket akadályozott meg.

      Hogy lásd, nem csak ez a téma frusztrál, azt legalább annyira kínosnak érzem, hogy amikor épp rekordmennyiségű vakcinát adtak be, akkor is azt kellett olvasni, hogy nem sikerült teljesíteni a kitűzött célszámot.
      Most meg, hogy jelentős mértékben nekik is köszönhetően valóban csökkent a korábbi tempó – bár hozzá kell tenni, hogy még most is kiemelkedő világszinten, csak arról kárognak, hogy így aztán nem lesz x millió.

      Korábban az SZFE-körüli cirkusz legalább ennyire szubjektíven jelent meg. Őszintén, nem gondolom hogy bárki, orientációtól függetlenül, akárcsak minimális reálpolitikai érzékkel azt gondolhatta volna, hogy bármi eredménye lesz az ellenállásnak, vagy hogy a világot igazán érdekelné. Ehhez képest legalább egy hónapon át úgy reagálták le és írtak róla, mintha legalábbis már a ENSZ Biztonsági Tanácsa előtt lenne az ügy, s a külső intervenció bármelyik pillanatban fordulatot hozhatna.

      Ha megnézed, még a legkisebb, piszlicsáré ügy is aszerint jelenik meg, hogy azzal bele lehet-e kötni a regnáló rezsimbe.
      Engem minimálisan sem vigasztal, hogy a másik oldal is ezt csinálja vagy épp még sokkalta inkább ezt csinálja, ez nem indokol meg semmit.

      A példákat még sorolhatnám napestig, mert amióta feltűnt a váltás, napi szinten legalább 4-5 ilyen cikket találok. Ami nekem kínos. De nekik üzletileg előnyös, szóval ez marad.

      Tulajdonképpen én voltam a naiv, hogy elképzelhetőnek tartottam a tárgyilagos magyar sajtó iránti igényt.

      • promontor

        A WHO-s Sinopharm cikkek esete két problémára is rámutat: 1) Valaki (akinek se az angoltudása, se az adott leírt mondatok helyes értelmezéséhez szükséges háttértudása nem uti meg a szükséges szintet) dolgozhat a magyar sajtóban és az általa félreértelmezett szöveg aztán ellenőrzés nélkül megjelenhet, 2) a sajtó “ellenzéki-független” része gyakran egymástól vesz át ellenőrzés nélkül híreket (ha jól emlékszem, nem a Telex talált rá erre a WHO jelentésre először), azaz egy ember hanyag munkája ilyenkor szinte a teljes magyar sajtót beégeti.

        Ami Chilét illeti, az is bosszantó volt, amit erről egyesek írtak, merthogy ott eleve nem is Sinopharmmal oltottak, hanem egy másik kínai vakcinával, amelynek a hírek szerint sokkal rosszabb a hatékonysága, de persze ezt egyesek összemosták. Ugyanakkor ezügyben azért volt példa korrekt cikkre is, szóval az is igaz, amit a másik kommentben írok, hogy össze lehet azért szedni egy reális képet is: https://24.hu/kulfold/2021/03/24/chile-atoltottsag-koronavirus/

      • promontor

        “Nagyon csúnyán kivették a részüket abban, hogy a lakosság bizalmát megingassák ezekben az oltóanyagokban…”

        Mondjuk ez azért elég erős állítás. Egyrészt, szerintem a lakosság oltásellenes magjának tökmindegy, mit ír bárki, ők mindig megtalálják azt a félmondatot, ami őket “igazolja”. Van egy másik réteg, akik kevésbé tudatosan oltásellenesek, melósok, cigányság, stb. őket meg szerintem a telex vagy bármely más internetes portál elég korlátozottan éri el.

        Persze nyilván sokan vannak, akit elérnek, akár közvetetten is, de akkor is kérdés, hogy mit kell elvárni ezügyben a sajtótól. “Oltásellenességet” okoztak pl. az Astra Zeneca vérrögös esetei is, amikről a nyugati világban is minden újság tudósított, akkor azokat a tudósításokat hasonlóan elitéled?

        A mostani WHO-s hír valóban hiba volt, de a korábbi kritikák arról, hogy miért és hogyan engedélyezte a kormány a Sinopharmot és a Szputnyikot, azok azért jogos felvetések voltak és amennyire én emlékszem, azt is hangsúlyozták, hogy az engedélyezés módjától függetlenül a vakcinák lehetnek jók. (Figyelem, én sem azt mondom, hogy rossz döntés volt a kormánytól ezeket megvenni és alkalmazni, csak azt, hogy a folyamattal kapcsolatos kritikának helye van egy mértékadó sajtóban.) Sőt, ha túllépünk azon, hogy a WHO jelentést teljesen félreértették, az azért jogos kérdés, hogy az időseket miért nem olyan vakcinákkal oltják inkább, amelyre nézve van a korosztályról releváns adat.

        Egyébként a KSH szerint az oltási hajlandóság gyakorlatilag folyamatosan nőtt, ami nem azt mutatja, hogy ezek a kritikák olyan nagyon megingatták a lakosság bizalmát: https://www.ksh.hu/heti-monitor/

        “legalább annyira kínosnak érzem, hogy amikor épp rekordmennyiségű vakcinát adtak be, akkor is azt kellett olvasni, hogy nem sikerült teljesíteni a kitűzött célszámot.”

        Szerintem ebben sincs igazad, itt most éppen Te keversz össze két dolgot. A magyarok azért tudnak rekordmennyiségű vakcinát beadni EU szinten, mert több vakcina jut a kínai és orosz szállítások miatt. Ez jó. Ugyanakkor az oltási ütem ettől még lehet lassabb a kelleténél olyan értelemben, hogy milyen gyorsan vagyunk képesek a rendelkezésre álló vakcinákat beadni. Erről szerintem jogos beszélni, egyrészt a kormány (és konkrétan Orbán) részéről voltak becslések, ezeket jogos összevetni a valósággal, másrészt a mostani lassulás arra is utal, hogy elértük a lakosság azon részét, akiket már győzködni kell a beoltásról és valamilyen módon ideje lenne változtani a dolgokon (ld. erről ezt a cikket: https://www.valaszonline.hu/2021/04/26/vakcina-oltasok-szkeptikusok-kampany-nyitas-ciganyok-kisebbsegek-fiatalok-regisztracio/).

        • Liping

          Először is: fogalmam sincs, ezt a hozzászólást miért kellett engedélyeznem megjelenés előtt, talán szpemmernek gondol a rendszer, amiért a harmadik lesz. 🙂

          Amúgy azt jó is, hogy mondtad, az oltás gyors beadásának korábbi problémáját. Melyben valóban el volt Magyarország maradva arányaiban az EU-hoz képest, amikor rászakadtak az orosz és kínai szállítmányok.

          Persze, mondhatjuk azt is, hogy ez egy súlyos gond volt, amire fel kellett hívni a figyelmet, de még abszolút nem Orbán-szimpatizánsként is egyértelműen az jött le, hogy ha már az oltások számát nem dicsérhetik (az mégis hogy venné ki magát), akkor megkeresték inkább azt az egyetlen mérőszámot, amibe bele tudtak kötni.

          Az oltásellenesség csökkent otthon, de egyes vakcinák elutasítottsága magas a hasonló cikkek miatt. Nyilván nem véletlen, hogy a Pfizerért tömegjelenetek alakulnak ki, míg az AZ-s/keleti napokon alig regisztrál valaki.

          Egyébként igen, az AZ körüli cirkuszt roppant károsnak tartom. Azt hiszem, a posztjaimban is említettem.
          Az, hogy most már a nem tudom hányadik ajánlást fogalmazták meg akár mondjuk nálunk vagy a németeknél, egészen biztosan nem használt a megítélésének. Olyannyira nem, hogy még magam is, aki elég racionális lélek vagyok, s számolni is tudok, jobban örülnék, ha nem ebből kapnék, ha egyszer eljön az időm.

          Ebben határozottan helyesnek tartom a magyar szervek álláspontját hogy nem álltak be a nemzetközi hisztériába. És igen, azt gondolom, ezért elsősorban a médiumok szenzációhajhász jellege a felelős, meg az, hogy nyugaton, ha népek hisztizni kezdenek, akkor inkább kiveszik a kínálatból.

          • promontor

            Ami az oltási tempót illeti, azért ha Orbán tud olyat mondani, hogy akár egy hétvége alatt be tudnánk oltani az országot, ha lenne elég vakcina, akkor jogos ezt a kijelentést összevetni a valósággal, nevezetesen, hogy mi történik, amikor tényleg van egy rakás vakcinánk. De egyébként abban egyetértek, hogy az erről szóló hírek lehettek volna kiegyensúlyozottabbak (akadt olyan cikk, ahol az is volt…).

            Az AZ ügyben igaza volt a kormánynak abban, hogy nem állította le az oltást, ebben egyetértünk, de azt továbbra sem értem, mit vársz el a sajtótól. Ugye egy helyen azt mondod, hogy azt várnád hogy egy újság “írjon tényszerű cikkeket, amiből aztán magad levonod a tanulságokat”. Másfelől meg azt mondod, hogy az AZ cirkusz nagyon káros. Akkor a sajtó ne tudósítson az ilyen hírekről? Vagy mondjuk minden két “rossz” mondathoz írjon egy kétoldalas magyarázatot arról, hogy az oltás jó? Azt látod ugye, hogy ezzel is a szádba adja a tanulságot…

            Szerintem a sajtónak dolga, hogy híreket közöljön, az meg sajnos mindig hír, ha valaki egy oltás mellékhatásaként meghal. Ugyanezek a hírportálok (Magyarországon legalábbis) minden reggel címlapon hozták (illetve hozzák még ma is) a napi halálozások számát, szóval aki akarta, összehasonlíthatta a kettőt és levonhatta a tanulságot (vagy legalábbis érzékelhette), hogy a vírus jóval veszélyesebb, mint a vakcina.

            Akinek valóban dolga az oltás mellett kampányolni, az a kormányzat. Nem tudom, ezt az írek mennyire jól csinálják, Magyarországon szerintem nem működik túl jól. Van ugyan kormányzati kampány, de nekem úgy tűnik, ennek sokkal fontosabb szempontja, hogy az ellenzéket és a kritikus sajtót beégessék, minthogy a bizonytalankodó közvéleményt foglalkoztató kérdésekre hiteles válaszokat adjanak.

        • Liping

          Ide válaszolok, mert már egyre nehezebben olvasható. Majd utánalesek, tudok-e valamit szerelni, hogy kevésbé elcseszett módon jelenjenek meg a kommentek…

          Az AZ kapcsán két hibát érzek. Az egyiket naivitás lenne számonkérni, mert sajnos a sajtó olyan, amilyen. De azért valóban jobban esne a lelkemnek, ha bizonyos témák esetén belátással járnának el. Annak azért lényegesen kisebb súlya lehet, ha a brit királyi család történéseiből csinálnak szenzációt, mintha valami valóban komoly dologgal szórakoznának. Ideális esetben ilyenkor azért elvárnék némi mértékletességet, de ez tényleg nem életszerű sajnos.

          A második már kivédhetőbb hiba volt. Ha a kormányzatok egy emberként állnak ki a vakcina mellett, ahelyett, hogy a szkepticizmust táplálva ilyen-olyan látszatintézkedéseket hoznak, a dolog csírájában elfojtható lett volna.
          És félreértés ne essék, nem arról beszélek, hogy egy potenciálisan veszélyes ellenanyag hibáit tussolják el. Ha valóban kockázatos, akkor vonják ki a piacról. De az egyáltalán nem célravezető, hogy az EMA és a WHO ezt kommunikálja, a nemzetállamok meg azt. Pláne, hogy az utóbbiak az egy szem Dánia kivételével aztán végül tovább használják a szérumot. Ha fennáll a veszélye, hogy rájuk romlik, akkor bármilyen életkorban.

          Egyáltalán nem akarok könnyeket ejteni a gyártóért, s mivel maga sem tudta teljesíteni a vállalt ígéreteit, így nyugton is maradt, de máskülönben én a helyükben csillagászati kártérítést pereltem volna ki ezekből az államokból.

          • promontor

            Ami a kormányok reakcióját illeti, van igazság abban amit mondasz. Az biztos, hogy mára kiderült, hogy ez egy ritka mellékhatás, ami nem indokol leállást, szóval ideje lenne, hogy minden kormány kövesse az EMA ajánlást.

            Ugyanakkor azt hiszem, hogy amit láttunk, az annak a következménye, hogy az EU nem egy ország, hanem sok és emiatt elég természetes, hogy sok kormány sokféleképp reagál egy adott helyzetre.

            És ugye azt se tudjuk, hogy ha centralizáltan kezelné az EU az oltást az EMA-n keresztül, akkor mi történt volna. Valószínű, hogy a halálesetek híre akkor is az oltás ideiglenes leállítását váltotta volna ki, egyszerűen azért, mert amíg nem biztos a hatóság abban, hogy tényleg nem egy “potenciálisan veszélyes ellenanyagról” van szó, addig biztosra megy, hogy ebből ne legyen több haláleset. Akkor meg ugye az ezzel kapcsolatos negatív hatás a közvéleményre ugyanúgy megtörtént volna, bár az tény, hogy egy egységes kommunikáció csökkenthette volna a károkat.

  • sellőlány

    Ja, és meg egy kis szösszenet az osztrák rosszallás ellentételezésére az ÖVP szárnyai alatt. Bizonyos osztrák nagy és közepes vâllalatok kezdeményezhetik, hogy a kiemelt jelentőségű vezetők és munkatársaik (akik sokat utaznak pl) elsőbbséggel kapjanak vakcinát, jellemzően Pfizert. A férjem ma lesz oltva így, sürgősséggel, és egyébként meg semmi krónukus baja. (Az AZt megkapják a tanárok, ők befoghatják nyugodtan jóváhagyással. Ha nem tetszikaz oltandó alanynak, akkor mehet a sor végére.) És van olyan nagy lobbijú, nemzetközi érdekeltségű cég, aki ezt sem várta ki, hanem egy céges charterrel kiutaztatja az összes dolgozóját Szerbiába, hogy ott – most figyelj- Pfizerrel beoltassa. A kecske és a káposzta esete, a politika vagy közvélemény rosszallása nélkül. Szerintem még a hirekben sem lesz benne…

    • sellőlány

      Független média sehol sincs, abban amit írsz nyilván én is látom a csúsztatást, de nem érzem túlkapásnak ahhoz képest, amit a lakájmédia egyébként művel. Vagy amit a kormány az “ellenzéki” médiával. Alapból ki vannak tiltva minden a tájékoztatókról, vagy ha ott lehetnek, tilos kérdést feltenniük. Ha meg mégis lehet kérdezni, akkor terelő, lekezelő valaszokat kapnak. Az objektív tájékozottság miatt próbálom jobboldali médiumokat sem ignorálni teljesen, de már pusztán attól látáskárosodásom támad, ha csak a címlapokat elolvasom vagy belekapcsolok egy hír vagy vitaműsorba. :-/ Naponta 4-6 hírportált nézek, ebből 3 külföldi általában – sajnos utóbbiak csak minimálisan foglalkoznak a kis Banánköztársaságunkkal. De amúgy a főcsapást illetően sokkal több, hitelesebb hírhez juthat az ember.

      • Liping

        De ez elvileg egy kvázi-közszolgálati média, ezzel jöttek eleinte, hogy ők ez szeretnének lenni, ha már az annak deklarált állami médiumok ennek nem felelnek meg.

        Az ahhoz képest érvelés nekem gyenge érv. Az, hogy a kormánypárti média milyen, csak arra jó, hogy eleve a közelükbe sem megyek.
        Most mindenesetre a telex is kezdi ezt elérni.

        Magam sem nagyon gondoltam, hogy ez bekövetkezik, de egyre inkább rákaptam az ír közszolgálati média híreire.
        Az, hogy esetleg lemaradok valamiről, ami Magyarországon történik, nem akkora veszteség, sőt. Valószínűleg jobban jövök ki belőle, ha így alakul.

  • promontor

    Volt egy röpke vitám egy ismerősömmel a Telexről, kb. ugyanazt mondta, mint Te, nevezetesen, hogy ennél többet várt. Szerintem meg ez nem volt egy reális elvárás: van egy portál, amelynek a személyi állománya megegyezik a korábbi Index állománnyal (illetve annak egy részhalmazával). Ebből szerintem elég egyértelmű, hogy nagyjából ugyanaz várható el tőlük, mint amit korábban az Index nyújtott. (Tartalommennyiségben még kevesebb is, hiszen a nulláról indulnak és nem állnak rendelkezésükre az Indexhez kapcsolódó egyéb médiatartalmak…) Szerintem ezt hozták is.

    Nyilván nem tökéletesek. Van rengeteg clickbait, van rengeteg kritikátlan átvétel a nyugati sajtóból. Sokszor belemennek abba a csapdába, hogyha a Zorbán-Fidesz mond valamit, akkor nekik az ellenkezőjét kell. Ilyenkor vannak az említett csúsztatások is. Az is látszik, hogy gyakran beleesnek a szokásos magyar “azt hisszük, hogy körülöttünk forog a világ” hozzáállásba, aminek következtében sokszor észre sem veszik, hogy a világban eközben milyen fontos dolgok történnek, ez persze nemzeti betegségünk.
    (És ez kb. mind pont ugyanígy volt az Indexnél is…)

    Szóval lehet joggal “csalódottnak” lenni, mert ez sajna nem az a minőség, amit elvárnánk egy minőségi szabad sajtótól. Ugyanakkor azt kell mondjam, hogy ezt a minőséget egyáltalán nem lehet megtalálni Magyarországon. Legalábbis egy sajtótermékben biztosan nem. Össze lehet rakni egy egész elfogadható képet, ha elég sok újságba beleolvas az ember. Az egyik nap van egy alapos cikk a Telexen (amikor igenis árnyaltan tárgyalják a kérdést és azt is elismerik, ha valamit jól csinál a Zorbán), a másik nap egy a Népszavában, a harmadik nap a G7-en és így tovább. Persze mindezt rengeteg gyengébb cikk közül kell kibányászni, sajna, elég munkás dolog.

    Tekintettel arra, hogy a közmédia valójában propagandamédia és az ún. konzervatív sajtó lényegében szintén, azt kell mondjam, hogy a közeljövőben annak is örülni fogok, ha nem romlik a helyzet.

    Ami a kínai vakcinát illeti, az arra “mintapélda”, hogy egyrészt ellent kell mondani Viktornak, másrészt pedig nincs kitekintésünk a világra. Illetve ami van, az kb. az angol nyelvű sajtó szemlézgetéséből adódik. Így aztán még azok az egyébként tök logikus és alapvető háttérinformációk is kimaradnak, amit mondjuk a Szecsuánblogon lehet olvasni. 😉 Ezen egyrészt lehet jogosan morogni. Másrészt azt is látni kell, hogy ez részben azért van, mert a magyar hírportáloknak nincsenek külföldi tudósítóik. Nemhogy Pekingben, még Londonban, Berlinben vagy Bécsben sem. (Sőt, Pécsett vagy Szegeden se, pedig ott is kellene…) Gyanítom, hogy igényük lenne, de pénzük az nincs. Pedig helyi tudósítók nélkül sose lesz alapos, valós képünk arról, mi történik a világban…

    (Mellékszál, de kiváncsi lennék, hogy mondjuk a hozzánk hasonlóan kicsi és “félreeső” Írországban mennyiben teljesít jobban a sajtó…)

    • sellőlány

      Fogalmam nincs egyébként, hogy a támogatottságuk miképp alakult tavaly óta (csak arról a nagyobb cseh adományról tudok, amiről beszámoltak), és ez hogyan befolyásolja az irányultságukat. De érezhető ott van még az a hiátus, amit az Index már nem, Telex még nem, vagy nem is fog soha betölteni. Ha bukna a Fidesz kormány, talán lenne esély némi tisztulásra, de igazából minél távolabb vagyok én is a napi történések érzékelésétől, annál inkább pihentetőbb és megnyugtatóbb más dolgokkal foglalkozni, mint amit otthon folyton a képébe kap az ember, akár akarja, akár nem. Szóval ebben teljesen egyetértek veled!

    • Liping

      Ha hoznák az indexes szintet, nem kárognék, de én úgy érzem, sokat romlott a helyzet. Az indexet jobbára valóban kiegyensúlyozottnak találtam, különösen az utolsó cirka 2 évet leszámítva – a banda távozása előttől számolva. Akkor már kezdett enyhén romlani a helyzet, de még bőven a tolerálható tartományban maradt.

      Én úgy érzem, az indulás még itt is egész jól alakult. Az mondjuk már akkor gyanús volt, hogy kiket sikerült bevonzaniuk. Ahol kommentelési lehetőség nyílt, ott elképesztő szellemi nívót találtam, s kb. ott számoltam le magamban a (bal)liberalizmus szellemi fölényével.

      Én arra gyanakszom, hogy mivel olvasói támogatásból élnek, s a kevésbé elkötelezetten pártos olvasók kevésbé hajlamosak fizetni, vagy talán eleve le sem léptek az indexről (egyelőre még hagyják működni relatíve normálisan, de elvi okokból kerültem), így muszáj a jelenlegi közönséget kiszolgálni.
      Mert persze, szép dolog a szabadságharc meg a különféle magasztos eszmék, azért elsősorban az a lényeg, hogy ennek a 70(?) embernek az egzisztenciája ne fogjon veszélyben, pláne, hogy a tavalyi merész lépéssel nem igazán maradtak opcióik. Nyilván az sem elhanyagolható, hogy a saját eszmeviláguktól a jelenlegi irány feltehetően egyáltalán nem idegen.
      Szó, mi szó, azt gondolom, az index közönsége nem kötődött egyértelműen politikai oldalhoz (bizonyos határokon belül), míg a telexé igen, így muszáj volt váltaniuk, ha életben akarnak maradni.

      Ami az itteni médiumokat illeti, nem könnyű válaszolnom. Hiába élek itt lassan két éve, meglehetősen mérsékelten érdekelnek az itteni történések, így nehéz megítélni, mi mennyire objektív. TV-t nem nézek, a közszolgálati portált szoktam olvasgatni. Mostanában egyre több belpolitikai cikkre is kattintok, de azért főleg inkább a világ dolgait követem. Stílusában mindenképp értéksemlegesnek hat, a BBC lehetett a minta.

  • promontor

    Én nem érzek lényeges politikai irányultságbeli különbséget a korábbi Index és a mostani Telex között, de persze lehet, hogy tévedek. Talán az is hozzájárulhat az eltérő benyomásodhoz, hogy az Index “nagyobb” volt, rengeteg bulvár, ismeretterjesztés és szakújságírás is volt benne, tehát a politika jobban elveszett benne, azaz az összkép semlegesebb, mérsékeltebb volt.

Leave a Reply

Az e-mail-címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük