A metróláz 2019-ben sem hagyott alább Kínában

Beköszöntött az új esztendő, így ideje egy számvetésnek erről, a blogon már sokszor megénekelt, szerzője által oly kedves témáról. Mert bizony ez az év is eseményteli volt: új helyszínekkel bővült a lista, s a már működő metrórendszerek is tovább gyarapodtak.

 

(Zárójeles megjegyzés: a vietnámi főváros, Hanoi azóta is metrómentes.) 

 

No, de nézzük, kronológiai sorrendben, miről szólt ez az év Kínában.

 

Január:
Chongqing 4-es metróját bővítették minimális mértékben,
– átadták Wenzhou első, mintegy 35 km-es vonalát,
– a tianjini ötös metró is meghosszabbodott 2 km-rel.

 

Február:
Wuhanban a kettes vonal egy 13,4 km-es hosszítása nyílt meg.

 

Április:
– elsején, de nem tréfaként, a shandongi tartományszékhely, Jinan is a metrós klubba került egy frissen avatott, 25 km-es vonallal,
– 10-én Ha’erbin egyes vonalának déli, öt állomásnyi új szakasza debütált,
– 20-án pedig Fuzhou vadiúj kettes metrója (30 km).

 

Május:
Zhengzhouban felavatták az ötös számú, 40 km hosszú új körmetrót,
Shenyangban a 9-es metrót (29 km),
Changshaban pedig a 33,5 km-es négyest.

 

Június:
– megnyílt a 3-as vonal Guangxi székhelyén, Nanningban (27,9 km),
– némi csúszás után debütált a nyugati Gansu tartomány székhelyének, Lanzhounak az első vonala (26,8 km),
– bővült a hangzhoui hálózat az ötös vonal 16,2 km-es első szakaszával,
– 10 km-rel meghosszult a shijiazhuangi egyes vonal,
– közel 11 km-rel tovább közlekedik Urumcsi szuperbiztonságos első vonala is,
Ningbo felavatta a hármas metrót,
Nanchang pedig bővítette a kettest.

 

Szeptember:
– a már szereplő Zhengzhou egy vadiúj, 14-es vonalat is átadott,
– a Jangce-menti mega-városhalmaz területén fekvő Changzhou is metrós várossá lett,
Wuhan a négyes vonalat bővítette 16 km-rel,
Xi’an az egyest hattal,
– Pekingben átadták az új reptérhez vezető, 40 km-es vonalat,
– az év elején debütáló Wenzhouban egy további 20 km-es szakaszt,
– az emlegetett Jangce-menti megahalmazba tartozó Wuxiban 5 km-nyi bővítést,
Shenzhenben az ötös metró lett hosszabb újabb 8 km-rel,
Ningboban a júniusban átadott hármas további 5,6-tal,
– a belső migráció egyik nyertesének számító, a már kétszer is leírt óriás-mega agglomerráció északi peremén lévő Xuzhou is metrós város lett egy 22 km-es vonallal,
Xi’an pedig még egy reptéri vonalat (29,3 km) is felavatott.

 

November:
Wuhan a nyolcas metrót bővítette közel 5 km-rel,
Zhengzhou pedig az egyest mintegy másféllel.

És akkor a decemberi roham:

– 8-án Shenzhen átadta a 9-es metró új, 10,8 km-es délnyugati szárnyát,
– 10-én Macau-ban is megnyílt az első metró,
– 16-án a qingdaoi kettes vonal lett hosszabb,
– 20-án a kantoni 21-es (35,3 km),
– 25-én a Jangce-halmaz másik gyöngyszeme, Suzhou nyitotta meg a vadiúj, 45 km-es 3-as vonalat,
Xiamen a 45 km-es kettest,
– 26-án Hefei a 37 km-es hármast,
Chengdu 27-én a 10-es metró 26 km-es bővítését és a vadiúj, 49 km-es 5-ös vonalat is átadta,
– 28-án Pekingben a 7-es, 13-as és a Batong vonal bővült,
– Kantonban a nyolcas,
Tianjinben az egyes,
Zhengzhouban a kettes,
Guiyangban is az egyes,
Jinanban egy új vonal jött, a hármas,
– 29-én megnyílt Belső-Mongólia első metrója, a hohhoti 21,7 km-es egyes vonal,
– 30-án pedig Chongqing adott át két bővítést.

Az év eseményeinek fényében immár ez a metróval ellátott városok kínai térképe:

800px-opnv-systeme_in_china.png

Az idei év rengeteg bővítése révén a középmezőnybe emelkedett, 150 km-es vonalhálózatú (s ezzel az országban a 15.) Zhengzhou pedig így fest:

zhengzhou-metro-map.png

Hozzászólnál Facebook fiókkal?

Leave a Reply

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük